Thursday, November 15, 2007

Er vi redde nok?

God morgen! Sitter på skolen og skal egentlig lese, men blir litt opptatt av nyheter og artikler her og der. Klimapolitikken er igjen oppe og går. Og takk for det! Solheim vil ha kald krig mot klimatrussel og bruke samme mengde med ressurser som den gang. (LYKKE TIL!!...) http://www1.vg.no/nyheter/utenriks/klima-trusselen/artikkel.php?artid=185519
Krig mot trusler. Det er vel sånn det alltid er. Man kriger mot det man frykter. Men jeg tror desverre ikke at frykten for miljøet er relevant nok for de fleste. Det er så lett å overse faren. Vi har det godt. Vi merker ikke så mye til om jorden blir et par grader varmere.. Det er jo bare deilig. Dette er den største trusselen. Likegyldighet. Og uvitenhet. Vi kan si at amerikanerene er kjipe fordi de ikke godtar Kyotoavtalen(det syns jeg er noe DRID), men nordmenn er ikke så mye bedre. Klart vi har mål for klimapolitikken, og det er flott. Men en gjennomsnittsnordmann bryr seg minimalt. (Håper jeg tar skikkelig feil her??)
Leste også en kommentar av Jan Andreassen om Norge- en rikdom som stinker. Har vi det? Er vi for rike til å bry oss? Ajaj. Jeg kunne skrevet så mye her... Les det selv. Spennende lesning en torsdagsmorgen. http://e24.no/kommentar/spaltister/andreassen/article1854470.ece#VG

Til sist, om det enda er noen som følger med, kan dere lese litt om hva vi KAN gjøre med klimatrusselen
http://www.cicero.uio.no/abc/tiltak.aspx#bm1
Tar vi det på alvor??

6 comments:

Anonymous said...

vi har for mye penger, eller ting og klær er for billig. mange kan handle uten å tenke. vi må kanhende få klima-kvoter privat. et klipp pr.produkt vi kjøper. vi er trolig så trangsynte at vi ikke gjør noe uten at vi må.rettferdig? ja!ps bra blogginlegg.

Anonymous said...

Hehe anonym, tror skribenten av dette innlegget sliter litt hvis det skal innføres kvoter på klær...

Marte said...

hmm.. Jeg liker ikke sånne anonyme innlegg. Skal dere si noe, så får dere jammen stå for hvem dere er!!:) Anngående kvoteordninger på klær, må jeg jo bare ta selvkritikk. Men jeg har ALDRI sagt at jeg heller er perfekt.. Men jeg prøver å få MEG til å tenke. og dere til å tenke..

Marte said...

haha. mamma skrev den første her..

Marte said...

Altså den første anonyme.. Noen andre lattermilde som vil si noe?

Torjus said...

hehe Et godt inlegg her frk.Undheim. Nå var jo minsiteren for "fred på jordd" Solheim ute å sa at det var De store strengene som måtte presses på og at det hver enklet normann gjør ikke betyr SÅ mye i den store sammenhengen. Men mange bekker små.... etc,etc.

Om vi er for rike? Vi er ikke rikere enn vi var i 1907. Det er en utbredt misforståelse å si at vi tjener penger på olje. Det er egentlig ikke noe annet enn å ta penger ut av banken og putte dem i lommeboka. Det er rett og slett en omdirigering av aktiva. Nettopp derfor bør ikke oljepengene brukes som en full seiler på landlov.