Tuesday, January 19, 2010

Om bøsser og aksjoner

Nå sitter jeg på kontoret mitt og er litt på nett etter vanlig arbeidstid. Skal på speideren klokka fem og gidder ikke gå hjem i mellomtida.
På speideren skal vi ha julebukkaksjon. En bøsseaksjon fra dør til dør for å samle inn penger til et prosjekt på madagaskar, drevet av KFUK/KFUM. Godt prosjekt for en skole for barn som er tilsidesatt i samfunnet.
MEN samtidig foregår det andre bøsseaksjoner til inntekt for Haiti om dagen. Nødhjelp. Og det er bra.
Derfor er jeg litt i tvil om dette er et godt tidspunkt for årets julebukkaksjon. Jeg er ikke sikker på om menigmann klarer å skille utviklingshjelp fra nødhjelp. Og om de gjør så, er jeg nesten sikker på at de velger nødhjelp i dag. Og det forstår jeg!
Av den grunn har jeg delte følelser når jeg nå skal ut å lede de små i bøsseaksjon. Et godt prosjekt vil lett komme i skyggen av katastrofen på Haiti. Og bør det kanskje det??

3 comments:

Anonymous said...

et dilemma det der ja. tenkte faktisk på det før i dag at det er farlig å glemme alt annet i verden oppi dette. da er det godt med alle som er faste givere til noe,og samtidig kan lette litt på lommeboka når noe så tragisk hender. mamma

Bestemor said...

Enig med mamma! håper speiderne ble møtt med velvilje.

Anonymous said...

kan godt hende at det ikke blir full score på deres innsamling, men totalt sett tror jeg folk gir mer i disse dager - og kan hende det gagner dere også?
i går da jeg var i kongleveien ringte det på døra. mamma åpnet, og der stod det et par barn og sang "gi til madagaskar" gi til madagaskar! gi til madagaskar!" du kan jo ikke la være å gi da... så mulig du bør være med og ta en liten trall. ane