Thursday, April 7, 2011

Amanda fra Haugesund

Når sist jeg var hjemme i byen, på dans


I turnhallens lille sal

stod lykken meg bi, og jeg fikk en kjangs,

på henne, mitt livs ideal.

Hun var som en brigg, stolt og frodig

Jeg var ganske skjelven og snodig,

Men jeg kom da frem og fikk følge hjem,

Å, i porten, der fikk jeg en klem.



Refr.:

Nei, ingen gav meg en sådan stund

som Amanda i fra Haugesund

og ingen har slik en deilig munn,

den er som en rosenlund

Jeg har hatt i mine arme

forskjellige frodige barme

Men, ingen så god og rund


som Amanda, i fra Haugesund.



Og nå ble det vår i mitt barkede bryst,

mitt liv fikk ny kulør!

Vel – jenter, det hadde jeg saktens kyss’t

på landlov i nord og i sør.

Jeg var ikke visere karen, -

jeg trodde jeg var fullbefaren!

Men Amanda, hei – hadde en egen drei

og noen gloheite kysser som svei!



Refr.

Nei, ingen gav meg en sådan stund ...



Og nå har hun ordnet med fut og med prest

Ble lei av sitt sølibat,

Når jeg kommer hjem, ja da blir det fest,

På Eriksens pensjonat.

Men sjøen den må jeg begrave,

Og begynne, på land krabbelivet

Jeg har fått lugar oppi Jupaskar

og en kvist, etter en som var rar.



Og der skal jeg ha meg en salig stund

med Amanda i fra Haugesund.

Og siden tar jeg en deilig blund

hos Amanda i fra Haugesund.

Jeg har hatt i mine arme

forskjellige deilig, varme,

men ingen var dog så god og rund

som Amanda i fra Haugesund!


Melodi: "Nils-Georg" / Tekst: Lars Raknes


Omskriving av visa "Jungfrun på Jungfrusund", tekst Gøsta Stevens

1 comment:

Anonymous said...

Gleder meg til den "nye" Amanda fra Haugesund!!
Hun tar nok Amandaprisen!!

Hilsen Oldemor