Saturday, June 29, 2013

DIY lekekjøkken


Nå skal jeg vise dere hva en handy-mamma kan få til. Og det er ikke så vanskelig at ikke akkurat DU også kan klare det.! Jeg syns lekekjøkkene rundt omkring er dyre, og de fleste litt for glorete etter min smak, så da måtte jeg finne på et alternativ til prinsessas 2 årsdag. Et par kvelden i garasjen og plutselig var kjøkkenet klart. Viser deg hvordan du kan få det til her:)

Se på den du! 
Tar dere gjennom det steg for steg i 10 punkter: 
1.  ta en tur på en gjenbruksbutikk. Finn et skap, eller kommode eller lignende som utgangspunkt. Det gjør ikke noe om det er litt slitent, her skal du jo pimpe den opp selv. Mitt utgangspunkt: en tv-benk til 175 kr. Pluss en hylle og en skål. Sluttsum på gjenbruksbutikken: 250kr. Her tipper jeg du kan gjøre enda bedre kupp om du ser deg litt rundt. 


 2. En skål i stål gjør seg ypperlig til vask. Jeg fant denne på gjenbruk til 25kr. Greit med en kant rundt, slik at den ikke detter nedi. Tegn opp rundt skåla og strek opp litt innefor denne (skåla må ha noe å hvile på).
 3. Bruk din egen stikksag, eller lån en av en handy venn/familiemeldlem (jeg lånte en av mamma feks). Borr et hull så du får saga nedi, og sag rundt. Ikke vanskelig i det hele tatt! Kjør på!
 4. Voila! Der har du en vask. Lim bollen fast med superlim (men vent gjerne til etter du har malt, det er SÅ mye lettere da!).
 5. Snekre/skru på hylle om du vil ha det. Jeg var jo så heldig at jeg fant en skikkelig fin en på gjenbruk. Du trenger ikke skru fast hylla heller, et alternativ er å henge en rett på veggen der lekekjøkkenet skal være. Eller droppe hylle i det hele tatt... Eller du kan bruke et badeskap (de med to skap). Det er også litt stilig. Bruk det du har/finner:)
6. (Dette punktet kan du droppe om du har litt dårlig tålmodighet...). Men jeg byttet om hengslene og magnetene på døra, slik at den nå kan åpnes som en ovnsdør utover. Med håndtak øverst. Det var noe dritt og jeg måtte sage av toppen av døra, fordi jeg måtte ha en list under de nye hengslene for at døra skulle gå opp. Så om du ikke gidder det, anbefaler jeg å bare overse dette punktet...:)
 7. Mal. Jeg malte 2 strøk med hvit maling. Syns det ble litt koseligere med hvitt. Litt bonderomantisk på en måde.. Mal med en maling som tørker fort, så maler du jo fort to strøk på en kveld. Ikke gi deg etter ett, det blir alltid best med 2. Eller 3 (men 2 er nok for meg altså).
 8. Pynt! Her kan du være så kreativ du orker. Jeg tok en juleduk, snudde den inn-ut og limte/spikret den fast til en list. Spikret også på en liten blonde på nederste hylle. Jeg byttet håndtak og skrudde fast noen søte kroker på siden av benken og på hylla over vasken.


9. Nyt synet av DIY-gjør det selv-verket ditt. Klapp deg selv på skuldra. Ta en hvil (dette punktet er viktig at du gjentar gjennom hele prosessen forresten...).
10. Gi kjøkkenet bort til en liten jente eller gutt! Eller lek med det selv. Alt etter som du selv vil:)
Bursdagsjenta var veldig fornøyd, og handy-mamma måtte vise hvor mye jobb det var med akkurat denne døra...:)
Lykke til!

3 comments:

Kristine said...

Wow!! Superimponert! Håper dere har hatt en fin feiring i dag:)

Grandtante Åse said...

Kjempefint kjøkken!! Og takk for hyggelig feiring av nydelige Amanda.

Anonymous said...

Slutter meg til grandtantes kommentar!!

Oldemor