Wednesday, November 8, 2006

En tanke

"jeg tenker altså er jeg".. Descartes store ord.
Det måtte jeg tenke litt på nå. I disse eksamenstider. Da må man tenke litt..
Men.. Er det bare fordi jeg tenker at jeg er? Hva med de som er hjerneskadede som ikke tenker. Er de ikke til? Er de en illusjon?
Ok, litt banalt.. Men likvel.. Hva med dyr? det er jo en evig diskusjon om de kan tenke eller ikke. Om de ikke tenker, er de ikke til da? hmm..
kan man si " jeg tenker, altså er de til"?
Er jeg fordi jeg tenker? Er du fordi jeg tenker? Er du fordi du tenker?Er jeg da fordi du tenker?
Jeg bare tenker...
jeg bare spør...:)

8 comments:

Anne Margrethe said...

Vi reiser til London på fredag, fra Torp kl.14.10 til Stansded med Ryanair. Hjem igjen på tirsdag, så det blir langtur :) Hadde vært moro å truffet dere!! Det er jo bare å meldes.

Torjus said...

hmm, var ikke måte på å dypt du skulle gå i tankegangen i dag da... post spiritus? det er ikke alltid at:In vino veritas ;)


tja...la oss begynne med "Cogito ergo sum " DECARTES kvantifiserer alldri hvor mye en må tenke for å oppfylle kravet for å være.

Jeg liker vrien din "jeg tenker, altså er de til" akkurat passe dekadent. Men den oppfyller ikke kravet ditt... Det at du tenker kan like gjerne være en illusjon av psykisk karrakter. Jeg kan godt se en ulv på plene forran leiligheten, men det betyr ikke at den er av den grunn.

Spennende spørsmpål...!

Kristine said...

hjeeeelp!!! uss i hodet mitt.....

Marte said...

Torjus; skjønte ikke helt alle de ordene.. men de var fine. Får tenke litt på det..
Ulv?? har du sett det??=) hehe

anne margrethe; vi skal på SAMME fly!!!!!!!!!!!! er det mulig?=) god tur! bussen bort å kanskje? herlig!

Mariann, said...

mi tenker og mi e t og andre e t... det får holde for min del tror e :)

Anne Margrethe said...

Steike! hehe! Så vittig! Nei, vi kjører bort vi.. fant ut at det ble omtrent like dyrt. Men da ses vi på Torp!! :) Konge!

Anonymous said...

tror det var noen andre som sa det... descartes..

Marte said...

ja, jeg vet det var noen andre. Trojus har allerede bemerket det.. Det er noe feil med den filosofiske tankegangen i økonomi-kollokvie-gruppa.. sorry