Thursday, October 2, 2008

En dag på jobb...!

Nå er det vel mange som lurer på hva jeg EGENTLIG surrer med på jobb (siden det blir både litt overtid og trøtte kvelder iblant). Så da tenkte jeg at jeg skulle ta dere med en dag på jobb. Nå har det seg sånn at om jeg hadde skrevet dette i går, hadde historien blitt annerledes. En dag er ALDRI lik den andre.. sukk og hurra. Ja, takk begge deler.

Men til dagen i dag:
07.32- inn døra på jobb. Heldigvis ikke regn i dag, så slipper å dra av meg søkkvåte bukser og regntøy:) God start på dagen! Gå inn på kontoret, skru på dataen, hente en flaske med vann og en kopp kaffe, logge meg inn på dataen, tar en "god morgen" runde og begynner så på innkommende mail (Fått noen rutiner selv om jeg er fersk..)
07.45-09.02 Mail og diverse spørsmål. En søknad om utbetaling fra NORAD måtte skrives, signeres og sendes av gårde. Et spørsmål fra Madagaskar om prosjektbudsjetter. En feil med formatet i budsjett fra kamerun. Løp ned i etasjen under for assistanse, ingen hjelp å få. Satt på vent tili morgen da datakyndig kommer. Koblet feltbudsjettene inn i en totalramme. Tok tid. Mailet denne til programledere med søt oppfordring om å få gjort noe med budsjettene...
09.02-10.00 Møte om mikrofinans. Spennende.
10.00-11.00 Kairos tid i økonomiseksjonen- kunnskaps og erfaringsdeling. Fin måte å lære litt om alt på. I dag handlet det om lønn og godgjørelser. Blitt litt klokere på det også.
11.00. Lunsj. På MHS (misjonshøyskolen) i dag. Vanligvis i kantina her, men vi var på "besøk" der i dag. Andakt og mat. Snakket med adm.sjefen om Thailand, stress og tid:)
Møtte så på nestsjefen her i avdelingen når vi kom opp igjen. Han er sykemeldt enda to uker pga et hjerteinnfarkt han hadde for et par uker siden. Håper han snart blir skikkelig god og kan komme tilbake til oss.
11.45-ut dagen.. Budsjett! Løp litt opp og ned og fram og tilbake til programledere og økonomisjef og kontoret. Det er ikke enkelt når det er mange med forskjellige meninger.. Godt de har en kontroller som passer på:) Mail fra Madagaskar om en revisjonsberetning for 2007. Fant den og sendte den ut. Telefon fra progleder om feil i et budsjett fra Mali. Studerte og fikset denne. Kontrollerte en utbetaling til et aids prosjekt i Kamerun. Skrev en mail om investeringer til alle regionledere. Prøvde å forstå dette selv.. La inn endringer fra Kairostiden i økonomihåndboka. Korrosponderte med revisor om regnskap 2008. Sjekket HA budsjettene mot langtidsbudsjettet. Hjalp mr. i driftseksjonen med å finne regnskapstall fra 2007. Drakk litt kaffe...
16.39 Nå tar jeg en pause og skriver en oppdatering. Tenker på å gå hjem.

Mange bekker små gjør en stor å..!

Jeg syns jobben er kjempespennende og lærerik! Har aldri lært så mye på så kort tid noen gang! Nye ting hver dag. Men det krever sitt. Jeg er sliten når jeg kommer hjem og jeg er kanskje mindre sosial enn jeg pleier. Men det er greit. Dette er en utfordring og en mulighet, og da må jeg fokusere på det. Som min forgjenger sa; det blir bedre om et års tid:)

Og det beste med hele jobben er de gangene jeg kan svare "Ja, det har jeg svaret på" når noen spør. Og de tilfellene blir heldigvis flere for hver dag som går..

7 comments:

Torjus said...

STOLT AV DEG! :D

Du er kjempeflink, og gir en strime av håp til oss nervøse sisteårstudenter at arbeidslivet kan være et blivende sted :)

klemmer fra sør

Torjus said...
This comment has been removed by the author.
Kristine said...

Puh! Høres spennende, men slitsomt, ut! Flinke Marte!

Anonymous said...

kjenner at det minner litt om min dag det der. huff
mamma..

Anonymous said...

Ble anpusten bare av å lese dette!
Ikke jobb for en pensjonist som går for sakte fart! Men det er tider for alt, står det i skriften!
Du er god! Lykke til videre!

Mamma Kathrine said...

Skjønner godt hvorfor du av og til kan glemme å puste. :) Jeg er imponert over alle de oppgavene altså... Du må jammen være mye flinkere enn jeg noen gang har innbilt meg!!! Akkurat nå sitter jeg og ser for meg min kjære Marte, som finansminister....! Faktisk! Eller utviklings heller kanskje...?

Marte said...

ååå... Så mange gøye kommentarer:)

Takk for mange gode ord! Det gjør dagen bedre!

Torjus; Arbeid er slett ikke så verst. Den største forskjellen er vel at det er flere som er avhengig av at du står på prøvene og eksamen...

Kristine; du har vel vært i samme båt med jobb.. det er slitsomt, men absolutt spennende ja:)

Mamma; JA! dette vil jeg tro er akkurat nesten helt likt som din dag! hehe. :)Vi har det travelt vi to..

Bestemor; hver tid sin sorg er det vel også noe som heter. Bare det jeg kom på nå. Passet vel ikke helt. MEn takk for godord:)

Kathrine! Tusen takk for troa på meg! Jeg har mine største tvil om at jeg ville passet som finansminister.. hehe. Og bare et oppklaringsspørsmål; hvor flink har du innbilt deg at jeg har vært? hmm....