Saturday, November 22, 2008

Glimt fra Madagaskar!!

ok.. glem glimta.. Naa har jeg sittet her lenge og provd aa faa det til, men det er umulig. Bilder faar komme senere!

Vi har det fint paa tur, men det er hektisk. Moter og mennesker aa hilse paa hele dagene. Tidq flyr virkelig forbi! Men det er utrolig spennende og laererikt aa mote alle disse menneskene. Se hvordan de jobber, hvordan de ser problemene og hvordan de oppfatter oss. Vi har hatt spennende moter med blant annet Franchette, revisorene (4unge damer!!), kirkekassereren, generalsekretaeren i FLM (gassiske kirken), NMS representant Arild og ledelsen i ProVert og MIRD. Jeg maa si det er utfordrende, men ogsaa utrolig spennende!
I morgen reiser vi videre til Antsirabe hvor vi skal holde seminar for regnskapsforere og ledelsen i prosjektene som mottar offentlig stotte (NORAD/BN/Ambassaden).

I dag var Bjorn og meg med paa en hyrdeinvielse. Det tar litt tid aa forklare, men en hyrde er kort sagt en hjelper ved sykdom og besettelser. Det hele foregikk i en vanlig gudstjeneste og det var ca 90 nye hyrder som skulle velsignes. Bjorn og jeg fant oss en plass paa en trebenk rundt klokken aatte i morges (begynte halv ni, Arild skulle vaere med som prest derfor tidlig ute). Og der ble vi jammen sittende til klokka var ett...! Ikke saa galt i seg selv det, men naa maa vi tenke paa at dette var paa et spraak hverken jeg eller Bjorn skjonte noe av; I DET HELE TATT! :) Og preken paa gassisk er greit nok, men naar det kommer to av disse foredragene i lopet av fem timer paa en trebenk kjenner man et sterkt onske om aa forstaa bare tre ord.. Men artig aa ha vaert paa!
Etterpaa var vi med paa middag med de store herrer og spiste ris og kyllinbg. God stenmning og glade mennesker. Ekstra festlig ble det da nordmennene skulle synge en norsk sang som de kanskje ikke kunne helt selv en gang..
Da vi omsider kom tilbake til Isoraka og jeg hadde tenkt aa bruke den forste "aapent"posten paa programmet til aa nyte sola og lese bok; regnet det! typisk:)

Naa skal jeg gaa aa nyte boka om ikke annet. Oppdatering kommer kanskje.
Ha en fin helg alle i hop!!!

5 comments:

Anonymous said...

tenker dere fikk det v kaller
tresmak.....men godt du ser på det som spennende, og ethvert møte her etter vil jo bli utrolig kort.
ha det forts fint. mamma

Anonymous said...

Kjempe spennende å høre hva du opplever! Så på værmelding på TV i ettermiddag at det var regn på Madagaskar.Følger med vet du. Her er det sol og minus grader!
Ha det godt! B og B.

Anonymous said...

Hei, hei! :) Virker som en skikkelig prøvelse med den laaange gudstjenesten. Virker forøvrig som spennende prgram på turen! Hyggelig å lese her! Stor klemfra meg til deg! ;-)Arild

Mamma Kathrine said...

Godt å høre at du har det fint Martemor!! jeg tenkte ekstra hardt på deg, og ønsket meg veldig til Madagaskar i dag morges kl 07:30, da tempen ute var på -8,4 grader.... Brrrr... Heldigvis er det godt og varmt inne. :) Stor klem fra meg, og en liten fra den sovende skjønningen... :)

Anonymous said...

Hei Marte! Måtte nesten le litt da jeg leste om gudstjenesten du hadde vært på.. Det hørtes veldig kjent ut. Kunne nesten kjenne tresmaken :).. Håper du har det bra der nede, og at du får flere muligheter til å se sola :)! Jeg er utrolig imponert over deg Marte. Som du vet er du mitt store forbilde :)!! Kos deg videre, og lykke til med alt det spennende du skal gjøre!! Klem fra Marit